Sessans spektakel

måndag, juli 16, 2007

Home sweet home

Ja, det känns faktiskt lite så när man kommer hit. Allt är som det ska o som det borde va, inget förändras. Har haft lite svårt att varva ner under min första semesterdag, men lugnet infinner sig väl så småningom.

Resan upp gick bra, även om den kändes lång. Tog sammanlagt 16h. Åkte först upp till Kapellskär 10 mil på lördagsmorgonen, därefter Finnlink 8h. Jobbigt att åka dagbåt, ingenting att göra o jag kunde inte sova bort tiden heller. Skabbig båt, men Silja va för dyrt o de övriga va slutsålda. Dock ingick två mål mat, brunch när jag kom på båten, o sen middag strax innan vi va framme i Nådendal. Helt ok käk faktiskt, buffé o man fick ju såklart äta så mkt man ville. Min bil stod på väderdäck hela resan o solen strålade, så det va mindre angenämt att sätta sig i den o köra 45 mil uppåt. Nä just det, ingen AC har man juh.. Lite trafik, jävliga fartkameror, men annars gick det finfint, stannade två ggr på vägen, pissepaus första gången o lite matpaus andra ggr. I samband med andra stoppet ringer jag pappa o säger att han ska spela in en grej på tv, i slutet av samtalet säger han "se upp för älgarna". Hinner kanske köra ½h efter stoppet innan plötsligt en älg kliver ut ur skogen, ner i diket, stannar till ett ögonblick o traskar sen över vägen. Ställer mig på bromsen o miljoner tankar går genom huvudet. När jag får stopp på bilen är jag 3-5m från älgen, o hade den inte stannat till ett ögonblick i diket så hade det smällt ordentligt. Va lagom kaxig resten av vägen.. not. Va faktiskt inte lika gasglad resten av vägen hem, spejade frenetiskt mot väggrenen i jakt på skogens konung. Kändes rätt bra när man svängde in på vägen hemma, såg det röda huset med vita knutar o den nybäddade sängen som väntade.

Brorsbarnen har man lyckats träffa varje dag sen man kom, kanske pga att de befann sig i huset när jag anlände, sovandes dock. Aron va inte alls blyg för mig, när jag va hemma för en månad sen vågade han knappt se på mig, nu flörtade han som fan. Emma är söt som vanligt. Dock har de börjat slåss de två små liven, de retar varann o det är tårar o det är bitmärken o hela faderittan.

Första dan på min semester o jag har lyckats bränna mig fast jag egentligen inte solat. Har klämt en glass på gågatan o har inhandlat nya flipflops. Sprang en runda tidigare ikväll, jagades av några förbannat envisa flugor, tror de kände när jag blev svettig o hängde på ett bra tag. Sprang rundan förbi tonårskärlekens hus, nostalgitripp eller vad man kallar det. Inte mitt fel att han/hans föräldrar råkar bo så lägligt för min runda.